Inici  /  Noticies   /  MEMÒRIA DEL 2016 DEL MUSEU DEL TER

MEMÒRIA DEL 2016 DEL MUSEU DEL TER

El Museu del Ter és un museu de territori i societat que treballa sobre el patrimoni natural i cultural del riu Ter i altres temàtiques de caràcter local i comarcal en els àmbits de la recerca, la documentació, l’educació, el turisme, la custòdia, la divulgació i la dinamització cultural. Participa i col·labora en diverses xarxes d’abast nacional, com el sistema del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial de la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional, i la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona.

El 2016 ha estat un any important per a l’arquitectura institucional del Museu del Ter amb la incorporació del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) a la UVic. El CERM, creat l’any 2001, és un component originari del Museu del Ter, i des de l’1 de setembre de 2016 està associat a la Universitat de Vic (UVIC-UCC). Tot i això, segueix vinculat al Museu del Ter, on és la seva àrea ambiental.

El públic total ha estat de 25516 persones, que es desglossen de la següent manera: 2567 visitants individuals, 3125 en grups organitzats, 9219 alumnes, 4169 visitants a les exposicions temporals, 3132 participants en activitats pròpies del Museu, i 3304 participants en activitats acollides al Museu.

Durant l’any 2016 el museu ha acollit 11 exposicions temporals. Cal destacar d’aquesta dada que 8 han estat de producció pròpia, entre les que destaquem “La fotografia de Cintet Rifà Anglada. Una mirada etnogràfica (1900-1930)” que també es va poder veure al Cercle Artístic de Sant Lluc a Barcelona i la dedicada a l’intel·lectual manlleuencs Antoni Pous amb motiu dels 40 anys de la seva mort. També cal destacar per la seva temàtica i singularitat l’exposició “El Ter mor al Mediterrani”, amb fotografies de Sergi Cámara sobre el drama dels refugiats a les illes gregues de Lesbos i Kos. Aquesta exposició va ocupar les façanes exteriors del Museu i es completava amb un conjunt de 10 fotografies flotants sobre el riu Ter.

El compromís amb l’educació, continua sent una prioritat pel Museu del Ter. L’any 2016 van participar de les activitats i projectes educatius organitzats pel museu 9219 alumnes. En aquest àmbit cal destacar dues grans línies d’actuació. Per una banda les activitats (tallers, sortides, visites guiades…) pròpies de l’oferta educativa del museu i per altra els projectes singulars desenvolupats amb els centres educatius del nostre entorn, entre els que destaquem el desplegament del projecte MagneTer amb l’Institut del Ter per al desenvolupament d’un projecte educatiu innovador, de qualitat i atractiu; el projecte Faig, amb la realització d’activitats d’aprenentatge-servei amb la Salle de Manlleu; i la participació a la Setmana Ambiental de Manlleu amb diferents activitats educatives, entre d’altres.

Altres activitats destacades realitzades durant el 2016 són:

– L’espectacle Bates blaves per a les nits d’estiu produït conjuntament amb la companyia Corcia Teatre. Es va proposar a l’espectador reflexionar sobre la importància del paper protagonista de les dones en la nostra història industrial, sovint oblidat i menystingut. L’espectacle el van veure 1426 espectadors entre les representacions a l’estiu i les que es van fer especialment per diferents centres de secundària de Manlleu i el Voltreganès.

– El cicle de 12 sortides naturalistes “La descoberta dels ecosistemes naturals de la comarca d’Osona”. Es van fer sortides per conèixer els ocells, els amfibis, les orquídies, els peixos de riu (Dia del Peix Viatger), les libèl·lules i altres invertebrats aquàtics, les plantes medicinals, els ratpenats, la geologia i els fòssils, els mamífers i els bolets. El 2016 es va fer, també, el primer bioblitz a la comarca d’Osona, consistent en l’estudi intensiu d’un espai natural de la mà de naturalistes experts. Totes aquestes activitats es van desenvolupar conjuntament amb el Grup de Naturalistes d’Osona i la Universitat de Vic. Universitat Central de Catalunya.

– Per quart any consecutiu el museu ha participat a la Mostra de Cinema Etnogràfic de la Direcció General de Cultura Popular. Com cada any, amb una clara voluntat territorial, les 11 sessions de la mostra s’han coorganitzat amb altres entitats i s’han realitzat en diferents localitats (Manlleu, Vic, Calldetenes, Borgonyà, Taradell, Torelló, Roda de Ter, Ripoll i la Vall d’en Bas). La Mostra, a banda de la divulgació de documentals actuals, és també una forma de visualitzar i incentivar la recuperació d’antigues filmacions amb interès etnogràfic. Una iniciativa per donar a conèixer i posar en valor el nostre patrimoni etnogràfic.

Al museu, especialment a l’Auditori Roca, hem acollit un gran quantitat cursos, reunions i altres activitats organitzades per entitats de la ciutat i del territori. En total 3304 persones han passat per les nostres instal•lacions consolidant l’equipament com un dels centres neuràlgics de la vida social i cultural de Manlleu.