Inici  /  Noticies   /  LA UVIC INAUGURA AL MUSEU DEL TER DE MANLLEU UNA PLANTA DE RIUS ARTIFICIALS PIONERA

El rector de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Jordi Montaña, i l’alcalde de Manlleu, Àlex Garrido, van inaugurar la planta de rius artificials que el CT BETA-Xarxa TECNIO de la UVic-UCC ha dissenyat i construït al recinte del Museu del Ter de Manlleu. Les instal·lacions, pioneres a l’Estat per la situació privilegiada i el grau de versatilitat de què disposen, simulen un riu real i s’utilitzaran en recerques molt diverses relacionades, principalment, amb el tractament de les aigües residuals i el seu impacte ecològic. Montaña i Garrido han signat el conveni de col·laboració que ha permès construir la planta. El director del CT BETA, Sergio Ponsá, i el responsable del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis, Marc Ordeix, també han assistit a l’acte.

Durant la inauguració el rector ha destacat el “corrent de col·laboració fort i positiu” que mantenen des de fa anys el Museu del Ter i la UVic-UCC. Montaña ha subratllat les funcionalitats de la planta, que permetrà donar resposta, entre d’altres interrogants, a les necessitats que plantegen diverses organitzacions i empreses en l’àmbit de l’ecologia aquàtica. “La Universitat no s’entén sense recerca, però la clau és que aquesta recerca es converteixi en transferència de coneixement”, ha indicat. Al seu torn, Garrido ha assegurat que disposar de la planta és un “orgull de ciutat pel que suposa pel Museu i el seu entorn”.

Una planta que simula els rius de manera molt exacta

La planta disposa de dotze canals de tres metres de llarg que es nodreixen de l’aigua de quatre dipòsits de mil litres. Hi ha molt pocs grups de recerca que disposin d’aquest tipus d’instal·lacions a Europa, però, a més, la de la UVic-UCC és especialment flexible i adaptable a les necessitats de cada moment. La seva versatilitat facilita les ampliacions i properament disposarà d’un sistema de control i monitoratge virtual. La planta està situada a pocs metres del riu Ter i és exterior, de manera que reprodueix de manera molt exacta les condicions d’un riu real. “Aquesta infraestructura ens obre un gran ventall d’oportunitats tant a nivell de transferència de coneixement, com de recerca i d’innovació”, ha assegurat Ponsá durant la inauguració.

K+S, la segona empresa minera especialitzada en potassa més important del món, ha finançat amb 20.000 euros part del cost de la instal·lació. L’activitat industrial d’aquesta empresa alemanya genera una gran quantitat de sal que es va acumulant en grans muntanyes. Els directius de la firma no sabien com gestionar els residus i van demanar als investigadors del CT BETA que estudiessin quin és l’impacte d’abocar la sal al riu perquè es dilueixi i quina és la millor estratègia per fer-ho. Ara, gràcies a la planta artificial que imita amb exactitud les condicions d’un riu real, els investigadors podran respondre aquestes qüestions.

La instal·lació també tindrà altres aplicacions. És una infraestructura transversal a disposició de tots els investigadors del CT BETA i de la UVic-UCC on es podran desenvolupar tot tipus de projectes de recerca relacionats amb l’ecologia aquàtica i el tractament d’aigües residuals. A més, el projecte posa en valor la col·laboració entre la Universitat i els agents i institucions del territori.