Inici  /  Noticies   /  LA RECUPERACIÓ DE LA MEMÒRIA HISTÒRICA A OSONA

LA RECUPERACIÓ DE LA MEMÒRIA HISTÒRICA A OSONA

La jornada “La recuperació de la memòria històrica a Osona” vol donar la veu a totes aquelles persones, grups i entitats que preserven, estudien i difonen el llegat dels qui van viure la Guerra Civil i el franquisme. Amb l’objectiu de no oblidar i conèixer la veritat dels homes i les dones, molts d’ells nens i nenes aleshores, que van veure pertorbat el seu projecte de vida, i a vegades, tallat de soca-rel.

A tot arreu del territori hi ha un formigueig de gent que hi treballa. Sortosament, la societat civil està organitzada. Proliferen els grups que s’organitzen per a la recuperació de la memòria històrica. Al seu torn, l’administració –depenent del seu nivell i àmbit- propicia i entrebanca alhora. Per això vol delimitar i conèixer la seva responsabilitat. El professor Borja de Riquer ajudarà a conèixer les polítiques de la memòria a Espanya.

Òmnium Cultural, el Museu del Ter, el Patronat d’Estudis Osonencs, l’Ateneu de Vic i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, amb el suport del Memorial democràtic de la Generalitat de Catalunya s’han coordinat per fer d’altaveu d’aquelles persones que de forma individual o en equip, des d’un vessant més científic o més divulgatiu, estan treballant per a la recuperació de la memòria històrica a Osona. Es volen conèixer experiències locals i comarcals, esdevenir un lloc de trobada i contribuir a la seva difusió. És important i de justícia tancar el relat incomplet del passat si volem mirar endavant. I és urgent, perquè la memòria dels que van viure la Guerra Civil (1936-1939) i el Franquisme(1939-1975) s’apaga.

La conferència inaugural “Les polítiques de la memòria a l’Espanya democràtica: limitacions i insuficiències”, serà a càrrec de Borja de Riquer, professor emèrit de la Universitat Autònoma de Barcelona, presentat per Gerard Corbella, cap de l’Àrea de Continguts del Memorial Democràtic.