Inici  /  Noticies   /  LA FÀBRICA DE CAN SANGLAS ES TORNARÀ A POSAR EN FUNCIONAMENT

LA FÀBRICA DE CAN SANGLAS ES TORNARÀ A POSAR EN FUNCIONAMENT

L’any 2007 es va inaugurar al Museu Industrial del Ter la restauració de la turbina Fontaine de can Sanglas, instal·lada l’any 1861 i aturada des dels anys quaranta del segle XX. Aquest espai s’ha convertit en un dels mes representatius del museu, i permet comprendre fàcilment el funcionament d’una turbina. La restauració es va dur a terme amb finalitats pedagògiques i no energètiques. La turbina no disposa en l’actualitat d’un abastiment d’aigua continu, donat que el canal que n’assegurava el funcionament (una ramificació del canal industrial de Manlleu) no existeix en l’actualitat. Per altra banda, es tracta d’una de les primeres turbines que van protagonitzar el procés d’industrialització a la conca de Ter. Actualment es pot posar en funcionament mitjançant la derivació d’aigua del canal que manté en funcionament en l’actualitat una altra turbina al Museu Industrial del Ter.

La restauració de la turbina Fontaine del Museu Industrial del Ter ha estat un èxit, ja que permet comprendre fàcilment a escolars i visitants els principis fonamentals que fan funcionar aquests motors hidràulics. Pels visitants la possibilitat de veure com es posa en funcionament representa una experiència molt significativa. Tanmateix, el funcionament de la turbina no resol un dels aspectes més difícils de fer comprendre a escolars i altres visitants: com es transmetia el moviment, l’energia de l’aigua de la turbina al conjunt de maquinària d’una fàbrica? És per això, que el Museu Industrial del Ter s’ha plantejat ara una segona fase en la recuperació de la turbina Fontaine de can Sanglas que ha de permetre tancar el cicle de la comprensió de l’aprofitament hidràulic dels rius catalans. Aquesta segona fase inclou la creació d’un sistema de transmissió de l’energia mecànica i d’una línea d’embarrats en la primera planta del que és actualment l’exposició permanent “La fàbrica de riu” i la posada en funcionament gràcies a la mateixa turbina Fontaine i del nou sistema de transmissió de l’energia hidroelèctrica de màquines representatives de la filatura.

Els objectius que des del museu es persegueixen amb aquesta intervenció són:

· Mostrar el cicle complet d’aprofitament de l’energia hidromecànica, des del salt d’aigua fins a les màquines en funcionament tal com es feia en les primeres fàbriques tèxtils del Ter.
· Replantejar museogràficament l’exposició permanent “La societat industrial” amb nous recursos que augmentin el seu atractiu. Es tracta en aquests moments d’una permanent molt estàtica amb pocs recursos innovadors.
· Augmentar l’eficiència didàctica de l’exposició permanent del museu i de les activitats pedagògiques vinculades a l’energia hidràulica que s’hi desenvolupen.
· Permetre mostrar en moviment maquinària de la nostra col·lecció representativa del procés de la filatura del cotó.

Per desenvolupar aquest projecte el museu ha comptat amb la col·laboració de l’àrea de Serveis Territorials de l’Ajuntament, que ha desenvolupat el projecte, del Consorci Alba Ter, de la Diputació de Barcelona, la Direcció General del Patrimoni Cultural i de la Direcció General de Turisme.