Inici  /  Novetats   /  “La clau de girar el taller. El manyans de les fàbriques del Ter”, nova publicació en línia

La publicació neix de la necessitat de recuperar la memòria d’un dels oficis lligats a les fàbriques: els manyans.

És el cinquè llibre que les autores Irene Llop Jordana i Núria Sadurní Puigbò publiquen en les col·leccions del Museu del Ter.

És el segon material de divulgació d’aquest treball de recerca després del documental “Que no parin les màquines. Els manyans de les fàbriques del Ter”.

El llibre es va presentar el divendres 7 de juny a les 19.30 al Museu del Ter en el marc de la celebració dels 20 anys del museu.

“La clau de girar el taller. El manyans de les fàbriques del Ter”, és una nova publicació en línia i en obert del Museu del Ter. El darrer dels 34 llibres en format digital que podeu trobar consultables al web del Museu del Ter. Es presentarà el 7 de juny de 2024 en el marc de la celebració dels 20 anys del Museu del Ter. Ens ha semblat adient fer coincidir aquestes dates per la importància del tema en els treballs sobre la història industrial del Ter i per la vinculació de les seves autores, la Irene Llop Jordana i la Núria Sadurní Puigbò, amb el Museu del Ter. Aquest és el 5 llibre que les dues historiadores rodenques publiquen en les col·leccions del Museu del Ter.

La publicació

El llibre neix de la necessitat de recuperar la memòria d’un dels oficis més lligats a aquestes fàbriques: els manyans. Aquests operaris eren els professionals que amb els seus coneixements i habilitats garantien el funcionament de les màquines. Eren els que les muntaven, les ajustaven, les reparaven, les adaptaven i en tenien cura. En definitiva, s’encarregaven que l’engranatge d’aquests centres productius no s’aturés. L’estudi es basa en les entrevistes fetes a 17 manyans que van fer l’aprenentatge a les dècades de 1950 i 1960 i que van treballar a tallers, fàbriques i colònies de Manlleu, Roda de Ter, Torelló, Masies de Roda, Gurb i Vic. És resultat, per tant, de la memòria oral i les converses amb aquests manyans, amb una cronologia i un espai molt concrets.

Aquest és el segon material de divulgació d’aquest treball de recerca encapçalat per la Irene Llop i la Núria Sadurní. El primer va ser el documental “Que no parin les màquines. Els manyans de les fàbriques del Ter”

Les autores de la publicació

Núria Sadurní i Puigbò és Llicenciada en Història Medieval per la Universitat de Barcelona, màster en Direcció estratègica de museus i centres patrimonials. Va treballar en la catalogació del fons de pergamins del Marquès de Barberà i de la Vallesana. És tècnica del Museu de Badalona, on ha participat en el comissariat de diverses exposicions i també en la documentació i elaboració de diversos catàlegs i exposicions del mateix Museu. Responsable de l’Arxiu Històric Ciutat de Badalona. Ha col·laborat en diferents revistes de difusió històrica com Clio o Historia National Gepographic, ha participat en l’edició de diferents obres col·lectives i és autora del Diccionari de l’any mil a Catalunya i del recull fotogràfic l’Abans de Badalona.

Irene Llop i Jordana és doctora en Història Medieval i llicenciada en Filologia Hebrea per la Universitat de Barcelona. És professora al Departament de Filologia i Didàctica de la Llengua i la Literatura a la Universitat de Vic i és membre del Grup de Recerca en Educació, Llenguatge i Literatura (Glossa). Forma part del comitè de redacció de la revista Tamid, de la Societat Catalana d’Estudis Hebraics (filial de l’IEC). Combina la docència amb tasques de tècnica d’arxiu per la Diputació de Barcelona. Ha publicat llibres i articles estudis sobre la comunitat jueva de Vic i diversos temes d’història medieval, com la Col·lecció diplomàtica del Monestir de Sant Pere de Casserres.

Núria Sadurní i Irene Llop han publicat conjuntament diversos llibres que tenen en comú el riu Ter i la història, entre els que destaquen:  Les Masies de Voltregà, un riu d’història, Malars, de molí fariner a colònia industrial, L’art de la paciència, la pesca fluvial a la conca mitjana del Ter, i Els fets de Malars de 1853, i més recentment, el documental Que no parin les màquines! Els manyans de les fàbriques del Ter.

La presentació es va fer al Museu del Ter el divendres 7 de juny de 2024 a les 19:30h.