“La casa dels tresors”, una exposició temporal amb l’Institut Antoni Pous
Una exposició que projecta una mirada sobre el concepte de patrimoni individual i col·lectiu protagonitzada pels alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Antoni Pous de Manlleu.
L’exposició
Aquesta exposició és el fruit d’un treball de les 5 línies de 2n d’ESO de l’Institut Antoni Pous de Manlleu. A partir d’una reflexió prèvia sobre el concepte de patrimoni en la seva dimensió individual i col·lectiva amb els tècnics del museu, cada alumne ha gratat als seus records familiars i personals amb la idea de trobar un objecte material o un referent immaterial que el representi. Aquesta suma de representacions individuals exposada col·lectivament reflecteix una mirada sobre el concepte de patrimoni des del punt de vista de joves de 13 anys.
L’exposició mostra que TOTS I TOTES podem proposar referents patrimonials amb vocació de representar la col·lectivitat en algun moment. Poden ser elements sorgits de l’espai individual més íntim o elements sorgits de les diverses dimensions col·lectives: la família, els amics, la ciutat, el lloc d’origen, etc.
És la suma de tots aquests elements el que representa el patrimoni col·lectiu? És la suma que presentem en aquesta exposició el patrimoni de Manlleu? És aquest un patrimoni efímer que s’extingirà amb els anys, com tants components de la nostra memòria, però amb els quals val la pena de fer una part del nostre camí?
En qualsevol cas, aquí presentem una experiència que parteix del treball i la reflexió d’aquests joves. Ens podem demanar si aquest conjunt representa legítimament la comunitat. Tant si la vostra resposta és sí com no, del que certament es tracta és d’una representació sincera en un moment determinat d’allò que conforma una part de la memòria i la identitat d’aquests joves.
Com veureu, la casa, l’espai familiar, ha estat el referent expositiu i metafòric escollit per aquest grup d’alumnes. D’aquí sorgeix el títol La casa dels tresors. Volem agrair a tothom la participació en aquest experiment expositiu i educatiu i el fet d’haver compartit amb tots nosaltres els seus tresors tan generosament.
Un procés de treball conjunt entre l’Institut Antoni Pous i el Museu del Ter
Aquest projecte s’ha dut a terme amb 110 alumnes de segon d’ESO de l’Institut Antoni Pous de Manlleu en el marc de l’espai educatiu conegut com a “Espai globalitzat” durant el curs 2023-2024.
En una primera fase feta durant el primer trimestre del curs, els tècnics del museu van organitzar una sèrie de presentacions i dinàmiques de treball tant al Museu del Ter com a l’institut per incitar els alumnes a reflexionar sobre el concepte de patrimoni en totes les seves dimensions.
En una segona fase, que es va anar treballant durant el segon trimestre amb el seguiment de les professores a classe, cada alumne ha hagut de reflexionar des de la seva perspectiva per aportar un referent patrimonial, material o immaterial al conjunt de l’exposició.
En una tercera fase, la més intensa de treball i concentrada en el tercer trimestre, els tècnics dels Museu del Ter van explicar els passos per muntar una exposició i els alumnes es van dividir en 7 grups de treball per preparar-la .
Els grups han estat els següents: registre; documentació; història de l’objecte; redacció de textos; comunicació; making of i disseny
Cada grup ha assumit una part de la tasca amb el seguiment de les professores de l’Espai Globalitzat i un suport setmanal dels tècnics del museu.
En una quarta fase, el alumnes han entrat en contacte directe amb els professionals interns i externs del museu per definir la forma i el sentit de l’exposició.
Els objectes, els textos que els presenten, el títol, el recurs museogràfic escollit per desplegar l’exposició (la casa) són idees dels alumnes i materialitzades pels professionals de disseny i producció expositiva.
Què és l’Espai Globalitzat o EG?
A l’INS Antoni Pous, des de fa alguns cursos, s’ha incorporat a l’horari setmanal de tota l’ESO l’Espai Globalitzat (EG). En aquesta franja horària es treballa amb metodologies globalitzades tal com proposa el currículum actual: aprenentatge basat en projectes (ABP), treball cooperatiu, aprenentatge-servei (APS)…. Es parteix d’un encàrrec que l’alumnat ha de resoldre amb un producte final que es va enriquint al llarg de les setmanes amb la suma dels aprenentatges de cada matèria implicada.
A 2n d’ESO es dediquen 6 hores setmanals d’EG, on es desenvolupen tasques individuals, en parelles i en grup per assolir les competències de les diverses matèries: socials, castellà, experimentals, matemàtiques, anglès i orientació educativa. El projecte que s’ha treballat el darrer trimestre d’aquest curs és justament el que dona lloc a aquesta exposició.