Inici  /  Noticies   /  JORNADES DE FORMACIÓ: MUSEUS INDUSTRIALS DE CATALUNYA A L’AULA

JORNADES DE FORMACIÓ: MUSEUS INDUSTRIALS DE CATALUNYA A L’AULA

El conjunt de museus que formen el Sistema Territorial del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (ST mNACTEC), estesos pel territori, expliquen el procés d’industrialització de Catalunya dels darrers 150 anys com una de les característiques més significatives de la seva personalitat nacional. L’ST mNACTEC aporta a la societat una extensa proposta d’activitats orientades a afavorir la transferència d’informació i coneixements de caràcter científic i tecnològic, posant a l’abast del col·lectiu educador una extensa oferta de visites, tallers, teatralitzacions, exposicions, … pensades i treballades per professionals de la didàctica i de la comunicació per donar respostes actuals i vivencials a les necessitats formatives dels nostres estudiants, que queden reflectides en el seu currículum escolar.

Des del Departament de Cultura i el Departament d’Ensenyament s’ofereix un programa de formació adreçat al professorat de Catalunya per tal de donar a conèixer als educadors quins són els recursos pedagògics que els ofereixen els nostres museus i de quina manera utilitzar-los millor.

Els cursos s’organitzen en 6 convocatòries zonifcades paral•leles arreu del territori ( Sarrià-St. Gervasi (Barcelona), Anoia (Igualada), Baix Empordà (La Bisbal), Berguedà (Berga), Baix Camp (Reus), Pallars (Tremp). Els objectius és introduir el professorat al món dels museus i als seus serveis pedagògics, oferint-li un coneixement que li permeti emprar tots els recursos que aquests li posen a l’abast. Donar a conèixer al professorat els recursos educatius que li ofereixen els museus de l’ST mNACTEC, així com el patrimoni que aquests custodien. Establir una relació directa entre el professorat i els responsables dels museus, de manera que permeti fer més fluid el diàleg entre ambdós col•lectius i que des dels museus es pugui respondre àmpliament a les seves necessitats pedagògiques. Relacionar els continguts curriculars i competencials amb els museus locals i els museus de proximitat.

Els continguts a desenvolupar s’agrupen en tres blocs. Un marc teòric que té per objectiu donar a conèixer què és un museu, quina és la seva funció educativa i quin ús se’n pot fer a l’aula. Un segon bloc que fa referència a l’activitat curricular, i per últim el tercer bloc de caràcter pràctic, per tal de treballar els Museu Industrials de Catalunya en funció del currículum, en àrees i les competències bàsiques. Aquest aprofitament pedagògic dels museus consistirà en la visita als museus per tal de conèixer la seva oferta educativa i les diferents activitats que s’hi poden dur a terme, així com presentar
algunes experiències del professorat en relació a aquets museus.

El curs es desenvoluparà entre el 28 de febrer i el 16 de maig de 2013 en 3 sessions de dijous tarda (17.30-20 h) al Centre de Recursos Pedagògics de referència (seu acollidora) i 3 sessions de dissabte matí (10-14 h) als museus. El curs permet obtenir un certificat de 20 h del Departament d’Ensenyament.

El període d’inscripcions es tanca el 4 de febrer i es pot fer a través de la pàgina web de formació al professorat del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya: