Inici  /  Noticies   /  EXPOSICIÓ TEMPORAL: MEMÒRIA DE L’AIGUAT DE 1940 A MANLLEU

EXPOSICIÓ TEMPORAL: MEMÒRIA DE L’AIGUAT DE 1940 A MANLLEU

Enguany es commemoren el 75 anys de l’aiguat de 1940, la catàstrofe natural més important del segle XX a les comarques del nord-est de Catalunya i a la Catalunya francesa. Al Ter, la nit del 17 d’octubre, una crescuda històrica va causar desenes de víctimes mortals, va malmetre les comunicacions i bona part del teixit productiu dels nostres pobles i ciutats. El país acabava de sortir de la Guerra Civil, i la catàstrofe és va sumar a les ja dures condicions de vida de la postguerra, deixant una marca indeleble en la memòria col·lectiva dels habitants de les poblacions del Ter.

El Museu Etnogràfic de Ripoll, el Museu de la Torneria, de Torelló, el Museu del Ter, de Manlleu, i el Museu Arqueològic de l’Esquerda, de Roda de Ter us presentem 4 exposicions simultànies que expliquen la tràgica inundació al riu Ter i les seves conseqüències des dels respectius àmbits territorials.

La nostra població va patir de forma molt intensa l’aiguat, amb tràgiques conseqüències en vides humanes (10 persones van perdre la vida a Manlleu) i econòmiques, ja que va afectar greument la indústria manlleuenca. L’aiguat va marcar tota una generació, i 75 anys després, com a les altres poblacions del Ter, continua vivament present en la memòria col·lectiva de la població. N’és una mostra l’audiovisual “Records de l’aiguat de 1940 a Manlleu” que recull la memòria de testimonis que el van viure en directe i que en conserven la memòria.

L’exposició, a banda d’aquests testimonis, recollits en un audiovisual, exposarà una selecció de 50 fotografies i un conjunt d’objectes cedits per testimonis de l’aiguat. Objectes amb un elevat component simbòlic, ja que en molts casos van ser guardats pels seus propietaris com a record de la tragèdia.