Inici  /  Noticies   /  EXPOSICIÓ TEMPORAL AL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER: DEL COTÓ A LA TELA, CAN RIVA LA FÀBRICA DE LA GLEVA

Durant el segle XIX les ribes del Ter i del Llobregat es van omplir de grans establiments productius, principalment tèxtils, a la recerca d’un recurs hidràulic que havia de compensar la manca de carbó de qualitat, al mateix temps que disposava de les poblacions per proporcionar la mà d’obra adequada i necessària.
A la segona meitat del segle XIX a les Masies de Voltregà s’hi podien comptar fins a quatre d’aquests grans establiments industrials. La fàbrica de Conanglell, avui desapareguda, la Farga Lacambra, Gallifa i Can Riva. Els orígens d’aquesta es remunten a l’any 1874 quan Fortià Moreta adquireix uns terrenys on edificar la “fàbrica de la Gleva”. Després de diverses vicissituds, l’any 1925 es crea Indústries Riva que restarà activa durant més de 75 anys, convertint-se en un dels referents dels voltreganès.
L’exposició “Del cotó a la tela, Can Riva la fàbrica de la Gleva”, produïda per l’Ajuntament de les Masies de Voltregà i on han participat el Museu Industrial del Ter i el Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana (CPCPTC) de la Generalitat de Catalunya, explica el desenvolupament que la fàbrica ha sofert des dels seus orígens fins al seu tancament l’any 2001. L’exposició també repassa una de les singularitats del conjunt que recau en el fet de tenir seccions de filatura i tissatge, i sobretot mostra els diferents serveis que es van anar constituint al llarg dels anys, i que van possibilitar que durant moltes dècades Can Riva filés i teixís la vida de molts voltreganesos.
L’exposició inclou la projecció “memòries d’una fàbrica” que reconstrueix mitjançant la memòria d’alguns testimonis, el passat d’una fàbrica a punt de desaparèixer però que ha deixat una profunda petjada entre els veïns del voltreganès.
L’exposició, inaugurada la primavera del 2008 i que ha itinerat pels diferents nuclis del voltreganès, es pot veure al Museu Industrial del Ter fins al proper 19 de setembre, de dimarts a divendres de 10h a 13h i de 16h a 19h i dissabtes, diumenges i festius de 10h a 14h.