Inici  /  Noticies   /  ESTAT ECOLÒGIC DELS CURSOS FLUVIALS DE LA COMARCA D’OSONA. ANY 2014

ESTAT ECOLÒGIC DELS CURSOS FLUVIALS DE LA COMARCA D’OSONA. ANY 2014

El Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Museu del Ter ha dut a terme l’avaluació de l’estat ecològic dels rius i rieres de la comarca d’Osona. El 2014 s’han incrementat els punts de mostreig: un total de 23 a la primavera i 12 a l’estiu, concretament, a les conques del Ter (rius Ter, Gurri, Meder, Sorreigs, Ges i riera Major) i el Llobregat (riera de Merlès i Gavarresa).
Aquest estudi comporta mesurar el cabal i determinar la qualitat de l’hàbitat fluvial i el bosc de ribera, la qualitat fisicoquímica i la qualitat biològica de l’aigua (fent servir els macroinvertebrats aquàtics com a indicadors de qualitat: escarabats, cargolins d’aigua, sabaters, cuques de capsa, entre d’altres animalons).
Resumidament, els ambients aquàtics estudiats el 2014 han donat una bona qualitat, tant a la primavera com a l’estiu, a causa del manteniment de cabals elevats. No obstant això, destaca la mala qualitat del bosc de ribera al riu Meder al nucli urbà de Vic i el riu Ges al nucli urbà de Torelló, fruit de la seva canalització. Les dades fisicoquímiques van mostrar una diferència important entre els rius Gurri i Meder i la resta de punts estudits. Al Gurri i el Meder, que transcorren en bona part per ambients agrícoles, els nivells de nutrients (amoni i fosfats) van ser molt més elevats que a la resta d’estacions de mostreig i en anys precedents. Indicadors de contaminació agrària, poden tenir relació amb una gestió poc eficient dels residus ramaders. L’any 2014 la qualitat biològica va ser bona o molt bona a la majoria dels punts, tant a la primavera com a l’estiu. Cal destacar que el 2014, com ja es venia exposant els darrers quatre anys, no hi va haver cap punt on la qualitat biològica fos molt dolenta, cosa que porta a considerar que el conjunt de rius d’Osona, tot i algunes incidències localitzades o puntuals, es manté des de fa temps en una qualitat biològica bona.
El seguiment de 2014 s’ha dut a terme amb el suport dels Ajuntaments de Vic i de Manlleu i el Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente – la Fundación Biodiversidad, i amb la col·laboració del laboratori de Depuradores d’Osona, SL a l’EDAR de Vic.
Podeu consultar la memòria sencera de 2014 a: