Inici  /  Noticies   /  El Museu del Ter rep un reconeixement dels Premis Bonaplata per la recuperació dels embarrats de la fàbrica

Ahir el vespre Carles García i Pere Casas, director i tècnic del Museu del Ter respectivament van recollir un dels guardons d’una nova edició dels Premis Bonaplata. Uns premis organitzats per l’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya, que tenen com a finalitat premiar l’interès per recuperar i difondre el patrimoni industrial de Catalunya; amb l’objectiu de sensibilitzar l’opinió pública sobre la importància del patrimoni industrial, testimoni de la nostra història.
Els premis s’estructuren en diferents categories:
 Premi Especial de Patrimoni: adreçat a les persones i/o institucions que hagin contribuït a valorar el patrimoni industrial en els aspectes de difusió, promoció del turisme industrial, accions en la didàctica i reivindicacions del patrimoni industrial, persones que hagin destacat en algun aspecte concret del patrimoni industrial o del coneixement de la industrialització de Catalunya i a la col•laboració amb algun dels museus integrats en el Sistema del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.
 Premi Estudis: als estudis originals relacionats amb el coneixement d’un paisatge industrial o d’un lloc productiu concret, d’una instal·lació industrial, tècnica o científica, de béns mobles o de documentacions industrials, tècniques o científiques.
 Premi Rehabilitació
A. Béns Immobles: als millors treballs de rehabilitació, restauració i reutilització d’un indret industrial i l’actuació paisatgística en un territori de passat industrial.
B. Béns Mobles: als millors treballs de rehabilitació d’instal·lacions o béns mobles industrials, tècnics o científics.
Cada premi s’atorga per un jurat específic format per persones destacades del món científic i cultural. La lectura dels veredictes dels diferents jurats i els noms dels guardonats als Premis Bonaplata es faran públics en el moment del lliurament dels premis, als quals se’ls lliurarà un diploma acreditatiu. També es concediran mencions als treballs o actuacions d’interès especial.
El Museu del Ter va participar dins el Premi de Rehabilitació a la Categoria Béns Mobles, on va rebre un reconeixement en forma d’accèssit per “La recuperació de l’embarrat de Can Sanglas de Manlleu” En aquest apartat el guanyador va ser el “Projecte bàsic d’execució de la museografia de cinc naus de la fàbrica J. Trepat de Tàrrega en el Museu de la Mecanització Agrària J. Trepat i part del Departament Comercial” de l’Ajuntament de Tàrrega i el Museu de la Mecanització Agrària J. Trepat, Tàrrega
La recuperació d’aquest embarrat ha estat un projecte que es va poder desenvolupar gràcies al suport de la Diputació de Barcelona, la Direcció General del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Consorci Alba-Ter i el Ministeri de Cultura. També va comptar amb la col·laboració de l’àrea de Serveis Territorials de l’Ajuntament de Manlleu.
El projecte de recuperació d’aquest giny industrial permet mostrar com l’energia hidràulica, generada per la força de l’aigua, a la Turbina Fontaine mitjançant un sistema de transmissió mecànica (els embarrats), posa en funcionament algunes de les màquines de la filatura. Aquest projecte representa una gran millora pedagògica i interpretativa, i esdevé un nou al·licient per visitar el museu.
En la recuperació del patrimoni industrial els embarrats i sistemes de transmissió, han estat poc reivindicats, a diferència de les màquines que en rebien la força, i molts van desaparèixer amb l’arribada de l’electricitat.
El conjunt instal·lat a can Sanglas el conformen peces de diverses procedències. Destaca especialment en aquest conjunt, a banda de la turbina, un pinyó d’angle, donació de Miquel Dilmer, i que procedeix del molí d’en Saleta (Les Masies de Voltregà).