Inici  /  Noticies   /  El Museu del Ter, com a entitat vinculada a l’Observatori per a la Recerca Etnològica a Catalunya, signa el conveni de col·laboració amb la Generalitat de Catalunya

L’Observatori per a la Recerca Etnològica a Catalunya és un servei de l’Inventari del Patrimoni Etnològic de Catalunya. Fou creat a partir de la voluntat de conèixer puntualment i de manera actualitzada la situació de la recerca i la difusió de l’etnologia a Catalunya. La seva metodologia es basa en el treball en xarxa amb les entitats i grups que hi ha a Catalunya dedicats al patrimoni etnològic. L’Observatori es concreta sobre el territori en 13 interlocutors.
El programa de treball de l’Observatori desenvolupa diverses funcions: Identifica oportunitats de recerca; organitza activitats de difusió de la recerca etnològica, promogudes des de la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional, i jornades de caràcter nacional o local sobre patrimoni etnològic; difon les activitats relacionades amb el patrimoni etnològic mitjançant el bloc etnologia.cat, i gestiona d’una borsa d’investigadors amb l’objectiu de posar en contacte entitats i investigadors.
Les entitats que actualment formen part de l’Observatori tenen entre els seus objectius comuns l’impuls de la recerca, la conservació i la difusió del patrimoni etnològic de Catalunya. Això es duu a terme mitjançant l’edició de publicacions d’àmbit etnològic i antropològic, l’organització de jornades de treball, seminaris, conferències i la creació de grups de treball.
Al llarg d’aquests tres anys de duració del conveni, i per tal d’assolir els objectius fixats, les entitats que el signen es comprometen a:
a. Elaborar un projecte anual amb les activitats i actuacions que duran a terme pel desenvolupament del programa.
b. Captar i coordinar les iniciatives i projectes d’interès etnològic que tinguin lloc en el seu àmbit territorial.
c. Localitzar, estimular i assessorar grups o entitats amb l’objectiu que aquests puguin participar o desenvolupar projectes de recerca en l’àmbit del patrimoni etnològic.
d. Proporcionar de forma periòdica a la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional la informació necessària sobre el desenvolupament de la recerca etnològica a tots els nivells (investigacions, publicacions, jornades, exposicions, etc.).
e. Nodrir de forma regular i amb informació actualitzada el bloc en línia etnologia.cat, administrat per la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional.
f. Participar i col·laborar en els espais de debat i reflexió com, per exemple:
 Seminaris de les entitats col·laboradores en xarxa
 Jornades locals i comarcals d’etnologia
 Jornades Nacionals de Patrimoni Etnològic
 Difusió d’aquests actes en el seu àmbit territorial i temàtic: difondre programes, butlletes d’inscripció, etc.
 Reunions de coordinació periòdica que es convoquin .
g. Col·locar el senyal distintiu d’entitat col·laboradora de l’Observatori en un espai visible i preeminent, tant de la seu física com del lloc web, de l’entitat. Associar aquest logotip o segell identificatiu, així com esmentar la condició d’entitat col·laboradora en tots els programes de difusió i promoció de les activitats de caràcter etnològic que puguin desenvolupar les entitats, i en qualsevol altra informació de caràcter general com fulls informatius, articles en revistes, etc.
h. Difondre, mitjançant els canals propis, les activitats i publicacions de l’Observatori (jornades, publicacions, convocatòries, presentacions, etc.) i de l’Inventari de Patrimoni Etnològic de Catalunya, així com les activitats desenvolupades per la pròpia entitat relacionades amb l’etnologia.
i. Reservar un espai visible a la zona d’accés al públic per donar a conèixer les activitats i els materials editats per l’Observatori.
j. Trametre publicacions d’interès per a la biblioteca especialitzada de la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional en les quals hi participin les entitats sotasignants.

El Museu del Ter forma part de la xarxa d’entitats col·laboradores de l’Observatori per a la Recerca Etnològica a Catalunya des de l’any 2005. L’acte és molt positiu perquè permet mantenir la col·laboració fins a l’any 2014.