Inici  /  Noticies   /  EL CENTRE D’ESTUDIS DELS RIUS MEDITERRANIS S’INTEGRA A LA UNIVERSITAT DE VIC-UNIVERSITAT CENTRAL DE CATALUNYA.

L’Ajuntament de Manlleu i la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya han presentat l’acord d’integració a la disciplina universitària del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM), adscrit al Museu del Ter. Per una banda, el conveni reforça el compromís territorial de la UVic-UCC, que per primera vegada és present a Manlleu, i permet a la ciutat disposar d’un centre de recerca universitari. Per una altra banda, obre la porta a una major dinamització de la recerca i la transferència de coneixement de la Universitat, sobretot a través del Centre Tecnològic BETA – Xarxa TECNIO que treballarà en estreta col•laboració amb el CERM.

Diversos projectes ja en marxa

Els dos organismes ja tenen projectes conjunts en marxa, que ha explicat la gestora del centre BETA, Laia Llenas, durant la presentació a la sala Segimon Serrallonga de la UVic. Entre d’altres, destaca el projecte INTCATCH, que desenvolupa noves estratègies i sistemes per monitoritzar la qualitat de l’aigua de rius i llacs i que compta amb el finançament d’Horitzó 2020, el major programa de recerca i innovació de la Unió Europea. El rol conjunt del CERM i la UVic-UCC en aquest projecte és provar i avaluar la tecnologia desenvolupada al Ter, i comparar els beneficis d’aquest sistema en relació amb els tradicionals.

Els dos centres també comparteixen la planta de rius artificials inaugurada el novembre passat al Museu del Ter, unes instal•lacions exteriors, pioneres a l’Estat, que simulen un riu real i s’utilitzen en recerques molt diverses relacionades, principalment, amb el tractament de les aigües residuals i el seu impacte ecològic. Altres projectes contemplen el treball conjunt amb institucions com l’Agència Catalana de l’Aigua o empreses com Aigües Vic i Depuradores d’Osona.

L’acord inclou la cessió a la UVic-UCC de l’espai on el CERM desenvolupa la seva activitat, a la segona planta del Museu del Ter de Manlleu, perquè els investigadors hi puguin continuar treballant. També contempla la subrogació del personal del CERM –un total de quatre persones– a la Universitat i posa a disposició del CERM recursos de la Universitat com l’Oficina Tècnica d’Investigació i Transferència de Coneixement (OTRI) o la plataforma de divulgació científica U-Divulga.

El Patronat de la Fundació Universitària Balmes (FUB) va donar llum verda a la integració del CERM a la UVic-UCC el passat 30 de juny. La mateixa setmana el ple municipal de Manlleu també va aprovar la signatura del conveni, que es va rubricar a finals del juliol passat i va entrar en vigor l’1 de setembre, amb una durada inicial de tres anys prorrogables.