Inici  /  Noticies   /  EL CENTRE D’ESTUDIS DELS RIUS MEDITERRANIS-MUSEU DEL TER, ORGANITZA LA II TROBADA DE TÈCNICS DE COL·LECCIONS DE CIÈNCIES NATURALS DE CATALUNYA

El Museu del Ter el pròxim dia 18 de novembre serà la seu de la segona trobada de tècnics de col·leccions de ciències naturals. El Museu de Ciències Naturals de Barcelona va ser l’escenari de la 1ª edició celebrada l’any passat.

La trobada d’enguany porta per títol “El valor de les col·leccions de ciències als museus del S.XXI” i els tècnics d’un total de 23 centres i museus de ciències d’arreu de Catalunya estan convidats a debatre i compartir experiències a l’entorn d’aquesta temàtica.
Aquestes trobades volen ser un punt de partida per iniciar col·laboracions, compartir recursos, oferir assessoraments en la identificació de mostres, en la descripció de les col·leccions, en la restauració preventiva, treballar en projectes conjunts,etc.
Els centres i museus de ciències que presentaran el valor de les seves col·leccions seran:
• Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP), Sabadell
• Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) de Barcelona
• Jardí Botànic de Barcelona (JBB-MNCB)
• Museu de Ciències Naturals de Barcelona
• Museu de les Terres de l’Ebre, Amposta
• Museu del Ter, Centre d’Estudis dels rius Mediterranis, Ajuntament de Manlleu, Manlleu
• Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont. Sabadell.

MATÍ
10.00 h. Benvinguda. Pere Prat. Alcalde de l’Ajuntament de Manlleu.
10.10 h. Presentació de la II Trobada. Anna Omedes. Directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Valor científic

10.30 h. Podem avaluar quina gestió es fa del patrimoni paleontològic als museus i col·leccions
visitables de Catalunya?. Jordi Galindo. Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont. Sabadell.
10.50 h. Fruits de la recerca en rius mediterranis. Núria Sellarès. Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis, Museu del Ter, Ajuntament de Manlleu.
PAUSA CAFÈ: 11.10 – 11.30 h
____________________________________________________________________________
11.30 h. Recerca a partir de la col·lecció d’ocells del Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Javier Quesada. Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
11.50 h. Col·leccions Biològiques de Referència de l’Institut de Ciències del Mar: estat actual i problemàtiques. Pere Abelló. Institut de Ciències del Mar. Barcelona.

Valor històric

12.10 h. La preservació de la memòria científica històrica: el cas de la col·lecció Salvador. Josep Maria Montserrat. Jardí Botànic, Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
12.30 h. L’herbari de l’antic Gabinet de Ciències Naturals del Seminari de Vic. Maria Mercader i Marc Ordeix. Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis, Museu del Ter, Ajuntament de Manlleu.
12.50 h. Testimonis de la diversitat en èpoques anteriors a la nostra. Francesc Uribe. Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
13.10 h. La col·lecció de Grans Blocs del Museu Martorell: 1907/1952/2014. Yael Díaz. Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
PAUSA DINAR: 13.30 – 15.00 h

Valor econòmic

15.00 h. Quin preu té una col·lecció de ciències naturals? Eulàlia Garcia Franquesa. Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
15.20 h. Banc de germoplasma. Míriam Aixart. Jardí Botànic de Barcelona, Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Valor social i educatiu

15.40 h. El valor de les col·leccions als museus de territori. Pere Luque. Museu de les Terres de l’Ebre. Amposta.
16.00 h. Com pensar un taller a partir d’una col·lecció de ciències naturals. Pere Viladot i Lina Ubero. Museu Blau, Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
16.20 h Els Museus d’Història Natural: un pont entre el passat i el futur. Caballero-López, B. & Masó, G. Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
16.40 h. Clausura. Josep Suriñach. Regidor de l’Ajuntament de Manlleu.

Informació:

La inscripció és gratuïta. Es prega confirmació d’assistència a la jornada i al dinar a l’adreça [email protected] o bé trucant al 93 851 51 76 (demanant per Èlia Bretxa).
El dinar és lliure, però es pot fer la reserva d’un menú econòmic en un dels restaurants de la població (a tocar del Museu del Ter).