Inici  /  Noticies   /  DISSABTE 21 DE MAIG “DIA MUNDIAL DEL PEIX VIATGER”: CONNECTANT PEIXOS, RIUS I PERSONES

El proper 21 de maig de 2016 es faran un conjunt d’actes arreu de Catalunya per celebrar el DIA MUNDIAL DEL PEIX VIATGER.
El “Dia mundial del peix viatger” és una convocatòria per aconseguir la implicació de la població en temes ambientals i, particularment, fer atenció en els peixos de riu i les seves migracions.

Aquest dia s’oferiran una sèrie d’activitats perquè els participants s’impliquin en la conservació dels rius i ambients aquàtics en general, les espècies amenaçades i les possibles solucions perquè els peixos puguin fer les seves migracions des del mar fins a les capçaleres, i a l’inrevés.

La Fundació Catalunya – La Pedrera (Barcelona) i el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Museu del Ter (Manlleu, Osona), que a banda de treballar en la recuperació de la migració dels peixos a l’Ebre (www.migratoebre.eu), també impulsen propostes educatives i lúdiques al conjunt de Catalunya.

Participa al concurs de dibuix i pintura del Dia del Peix Viatger!

1. Descarrega’t el dibuix del teu peix per acolorir del web: www.worldfishmigrationday.com i dins de la pestanya COLORING PICTURES.
2. Fes un dibuix d’un peix o bé acoloreix un dels models descarregables.
3. Fes-hi una foto i envia’l per correu electrònic a [email protected] o penja’l a les xarxes socials fens servir l’etiqueta #WFMD2016
No t’oblidis de mencionar el teu nom i el teu país.
4. HI HAURÀ PREMI! Els guanyadors seran anunciats el dia 11 de juny i rebran els premis de “Patagonia”.

PROGRAMA D’ACTIVITATS DEL DIA MUNDIAL DEL PEIX VIATGER A MANLLEU

Dissabte 21 de maig de 2016, matí, de 10 a 1

Visita a un dispositiu de pas per a peixos, la rampa per a peixos de la resclosa de la Teula (riu Ter a Manlleu, Osona), on es farà una pesca científica per comprovar-ne l’eficàcia. A continuació, els participants determinaran, mesuraran i pesaran els peixos capturats. També s’explicaran curiositats de la seva biologia i la importància de les seves migracions.
Hi participaran investigadors del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Museu del Ter.

El punt de trobada serà al Museu del Ter.

PROGRAMA D’ACTIVITATS DEL DIA MUNDIAL DEL PEIX VIATGER A CATALUNYA

Divendres 20 de maig de 2016, matí, de 11 a 1

Reserva natural de Sebes i meandre de Flix
Sortida naturalista a l’Ebre

Emmarcat en el projecte LIFE MIGRATOEBRE, taller de pesca científica al meandre del riu Ebre a Flix (la Ribera d’Ebre), per conèixer les diferents espècies de peixos presents a l’Ebre i explicar el problema de les espècies exòtiques i les dificultats de conservació dels peixos migradors.
Hi participaran naturalistes del Grup de Natura Freixe.

Dissabte 21 de maig de 2016, matí, de 10 a 1

Museu Blau – Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
Visita a la col·lecció del Museu Blau i taller de pesca científica al riu Besòs

Activitat educativa entorn dels peixos, que començarà amb una visita comentada a la col•lecció del Museu Blau – Museu de Ciències Naturals de Barcelona, i continuarà amb un taller de pesca científica a la riba dreta del riu Besòs a Barcelona.
Hi participaran tant educadors del Museu Blau com investigadors del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Museu del Ter.
Museu del Ter – Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis.
Visita a la rampa per a peixos del riu Ter a Manlleu

MonNatura Delta de l’Ebre.
Activitats al Delta de l’Ebre per a tots els públics

MónNatura Delta organitza un alliberament de peixos (llissals) a la bassa de la Tancada. Aquesta espècie de llisa és un peix migrador que es veu afectat per les barreres del riu durant les seves migracions. Creix als rius i després es va a reproduir al mar, en zones properes a la desembocadura.
Els visitants també coneixeran de primera mà el projecte LIFE MIGRATOEBRE.
Hi participaran educadors de MonNatura Delta de l’Ebre.

Ecomuseu del Delta de l’Ebre
Activitats per a nens a l’Ecomuseu

Realització d’activitats infantils, xerrada divulgativa “Com són els peixos?” i tallers sobre els peixos migradors. Per a tots els públics l’Ecomuseu comptarà amb una exposició de reproduccions de peixos com la saboga, l’esturió l’anguila i la llamprea.

Sant Joan de les Abadesses
Activitats de la Federació Catalana de Pesca Esportiva i Càsting – AEMS Rius amb Vida

Un grup de pescadors es reunirà al riu Ter a Sant Joan de les Abadesses per reivindicar el compliment de la Directiva Marc de l’Aigua i es doti a tots els rius del cabal mínim ecològic i que es construeixin dispositius de pas per a peixos.

Diumenge 22 de maig de 2016, matí, de 10 a 2

Estació Biològica del Pallars Jussà
Sortida naturalista a la Noguera Pallaresa a Tremp

Realització d’una pesca elèctrica, on es podran observar de primera mà les diferents espècies de peixos de la Noguera Pallaresa. L’activitat combina el seguiment de la comunitat de peixos d’aquest tram de riu, la divulgació sobre aquests animals i les problemàtiques que els envolten. Activitat apta per a tots els públics.
Hi participaran investigadors de l’Estació Biològica del Pallars Jussà, membres de la societat de Pescadors de Tremp i Agents Rurals del Pallars Jussà.

Ho organitza: Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Museu del Ter i la Fundació Catalunya – La Pedrera.

Hi participa: Museu de Ciències Naturals de Barcelona, Grup de Natura Freixe, Estació biològica Pallars Jussà, MónNatura Delta de l’Ebre, Ecomuseu del Delta, Federació Catalana de Pesca Esportiva i Càsting i AEMS-Rius amb vida .

Hi col·labora: Diputació de Barcelona, IDECE- Institut per al Desenvolupament de les Terres de l’Ebre, Agència Catalana de l’Aigua, , Societat Ibèrica d’Ictiologia, Centre Ibèric de Restauració Fluvial, Associació Ibèrica de Limnologia, AEMS-Rius amb vida, Grup de Naturalistes d’Osona – Institució Catalana d’Història Natural i Parc Natural del Delta de l’Ebre.