Inici  /  Noticies   /  CESSIÓ DE LA COL·LECCIÓ DE L’ANTIC GABINET DE CIÈNCIES NATURALS DEL SEMINARI DE VIC AL MUSEU DEL TER.

A mitjans de l’any 2013, el Seminari de Vic i la Fundació Privada Museu del Ter van signar un conveni marc de col·laboració per mitjà del qual el Seminari cedeix l’antiga col·lecció de ciències naturals, de la que és el propietari, a favor del Museu del Ter, qui disposa dels mitjans i espai suficient per tenir-ne cura, comprometent-se a restaurar-la i a catalogar-la degudament. El desembre de 2013 es va complementar amb la incorporació de 3 annexos que detallen el contingut específic del conveni. Amb aquest acord, les dues entitats materialitzen la voluntat de col·laboració i també el compromís de fer arribar el coneixement a tothom, fent difusió d’una col·lecció de ciències naturals de gran valor patrimonial, històric i científic.

La relació d’objectes integrants de la col·lecció de l’antic gabinet de ciències naturals del Seminari de Vic, de mitjans del segle XIX, -quan es basteixen els primers museus de ciències naturals de Catalunya i Europa-, que han estat objecte de cessió a la Fundació privada Museu del Ter són:

a) Minerals: 63 espècimens d’origen divers.
b) Fòssils: 27 espècimens corresponents a l’Eocè de la plana de Vic (pendents de determinació taxonòmica).
c) Herbari: compilat, sobretot, per Francesc d’Assís Aguilar i Joaquim Salarich, entre els anys 1842 i 1879. Format per 16 volums, que inclouen un total de 473 espècies de plantes procedents de la comarca d’Osona i d’altres comarques de Catalunya, Aragó (Estat espanyol) i Andorra.
d) Fauna: 187 espècimens:
· 88 invertebrats: coralls i mol·luscs gasteròpodes i bivalves marins, molts dels quals procedents de la Xina i Filipines;
· 5 peixos d’origen divers;
· 3 rèptils tropicals;
· 73 ocells, procedents sobretot de Catalunya i l’Amèrica del sud;
· 18 mamífers, procedents sobretot de Catalunya i l’Amèrica del sud.

Aquests objectes s’aniran afegint a la col·lecció de ciències naturals del Museu del Ter, que fins ara era, en la seva major part, fruit de l’activitat de recerca en rius i estanys, de Catalunya feta des del seu Centre d’Estudis dels rius Mediterranis (formada sobretot per taxons de macroinvertebrats aquàtics i peixos). A juny de 2013, ja disposava de més de 1.578 objectes catalogats, originaris de Catalunya i d’altres àrees geogràfiques.

Els 750 espècimens procedents de l’antic Gabinet de ciències naturals del Seminari de Vic es determinaran i es restauraran progressivament. També es preveu fer-ne una exposició temporal.

La col·laboració entre les dues entitats s’estendrà, a més, en la facilitació de visites al Museu del Ter i en els àmbits de la difusió d’activitats i serveis mutus, en especial com a oferta de serveis complementaris a les persones que s’allotgin a l’edifici del Seminari.
Ambdues parts valoren molt positivament aquest acord, ressaltant la importància de la col·laboració entre entitats d’aquesta comarca a fi d’oferir una oferta cultural més rica i complerta.