fbpx

Noticies

Inici  /  Noticies   /  CANTAR A LA FÀBRICA, CANTAR AL ‘CORO’. ELS CORS OBRERS A LA CONCA DEL TER MITJÀ UN NOU LLIBRE DEL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER

CANTAR A LA FÀBRICA, CANTAR AL ‘CORO’. ELS CORS OBRERS A LA CONCA DEL TER MITJÀ UN NOU LLIBRE DEL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER

El dia 12 de desembre, a les vuit del vespre, es va presentar el llibre Cantar a la fàbrica, cantar al “coro”. Els cors obrers a la conca del Ter mitjà. El llibre ha estat el resultat d’un llarg procès de recerca del Museu Industrial del Ter coordinat i redactat per Jaume Ayats i en el qual van participar els següents investigadors: Pere Casas, Emili Bayón, Montserrat Cañellas, Carles García i Joaquim Guinart en diferents parts d’aquest procés.

La recerca que és la base d’aquesta publicació va rebre un ajut ACOM del Departament d’Innovació Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya l’any 2005. Per la publicació hem comptat amb la col·laboració del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana i del Consell Comarcal d’Osona. Aquest és el segon volum de la col·lecció “La Turbina”, del Museu Industrial del Ter. Ara fa un any es presentava el primer volum Nouvinguts a la ciutat. La construcció urbana de Manlleu, 1900-2005.

La presentació va anar a càrrec de l’historiador Josep M. Muñoz, del musicòleg Joaquim Rabaseda, de Ramon Fontdevila, director del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana, i de Pere Prat, alcalde de Manlleu.

La creació de les societats corals a la conca del Ter mitjà no es va fer des del no-res. Abans dels coros -i a l’entorn dels coros- ja hi havia una societat que cantava, i que cantava “a veus”: les dones a les fàbriques; els homes a les tavernes, a les caramelles i a les confraries religioses.

Les societats corals, els orfeons i els cors religiosos varan constituir el teixit associatiu -de les ideologies i de l’oci- des del principi de la industrialització, cap al 1860, fins a les crisis tèxtils de les dècades de 1960 i 1970.

Cantar a la fàbrica, cantar al coro ens acosta a les preocupacions, a les lluites i als desitjos que, gràcies al fet de cantar junts, els obrers compartien i confrontaven. Tavernes i republicanisme, cors satírics i creences religioses, catalanistes i anarquistes, el “progrés” i la “tradició”, les dones i els homes, es barregen en les pàgines del llibre i dibuixen una societat molt activa, potent i amb gran capacitat de transformació. Cantar va ser decisiu en l’entrada a la modernitat i en l’orgull de formar part de la “societat dels treballadors”.

El llibre conté un DVD amb entrevistes i cants de persones que han servit per documentar la recerca de l’autor.

Jaume Ayats Abeyà (Vic, 1960) és músic i professor d’etnomusicologia a la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha investigat les músiques orals en entorns molt diversos, des les balades i les polifonies antigues fins a les manifestacions de carrer contemporànies.

FES UN COMENTARI