Inici  /  Noticies   /  Exposició temporal: Rafael Rueda, un obrer de la fotografia. Manlleu, anys seixanta i setanta del segle XX.

Rafael Rueda va néixer a Alcaudete (Jaén) l’any 1929. L’any 1952 va arribar a Manlleu on es va acabar establint. En el viatge ja el va acompanyar una primera càmera fotogràfica rèflex molt senzilla. A Manlleu va començar treballant de paleta fins que va trobar feina al “Cordó”, Conductors Elèctrics Roqué. Paral·lelament a la seva feina a la fàbrica es va anar convertint en el fotògraf dels seus veïns, primer de manera informal i més tard amb el seu propi estudi i botiga de fotografia. L’any 1989, amb 60 anys, Rueda es va jubilar i poc després també va tancar l’estudi i la botiga.
L’any 2010 Rafael Rueda va decidir fer donació del fons resultant de la seva feina com a fotògraf al Museu Industrial del Ter amb finalitats culturals i científiques. En aquest procés ha estat important la intervenció de l’Associació de Veïns del Barri de l’Erm, l’Institut de Desenvolupament de l’Erm i la Penya Flamenca, entitats molt vinculades al barri de l’Erm i que van considerar que es tractava d’un fons d’una gran importància cultural i històrica per a la ciutat i el barri, i que calia assegurar-ne la conservació com a part de la memòria de Manlleu. El fons conté més de 40.000 negatius, tot i que no es pot avançar una dada exacta, ja que el procés de documentació i digitalització no ha finalitzat.
El taller “Desvetllem la memòria del fons fotogràfic Rafael Rueda”, una activitat que s’inicià el novembre del 2011 i que s’allargà fins al maig del 2012, ha permès la documentació de bona part del fons. Al llarg de 21 sessions, al Centre Cívic Frederica Montseny, els participants han visionat una per una de les fotografies per identificar noms, dates, espais, llocs, anècdotes… qualsevol informació útil sobre la imatge.
Quin és el Manlleu que retrata? Quan Rafael Rueda arriba a Manlleu procedent de la seva Andalusia natal, la ciutat està en un procés intens de creixement. econòmic, demogràfic i també urbà. Les fàbriques manlleuenques, com en el conjunt de Catalunya, necessitaven mà d’obra per treballar a ple rendiment. I aquesta mà d’obra va arribar principalment del sud i amb especial protagonisme en el cas de Manlleu, de la població d’Alcaudete, on havia nascut en Rafael. Aquest gran augment demogràfic va implicar una transformació urbana de la qual hem de destacar la creació i desenvolupament del barri de l’Erm i d’una nova tipologia d’habitatges, els blocs de pisos. Els pisos de can Garcia o d’en Mateu van ser l’estendard d’aquesta nova ciutat i van acollir en un moment o altre a bona part dels nouvinguts. En Rafael Rueda no en va ser una excepció.
Sense saber-ho, Rueda es va convertir en el cronista d’aquest nou Manlleu. Va retratar la vida quotidiana dels seus veïns, les seves sortides al riu, a la piscina, les seves festes i celebracions i molt especialment, de forma indirecta, el nou barri. Com explica ell mateix, la seva clientela era principalment gent de classe treballadora i el 90% procedents de la immigració. Dintre del seu fons fotogràfic també cal remarcar el futbol, tant a l’antic camp de l’Erm com de l’AEC Manlleu.
L’exposició està dividida en 8 àmbits: Rueda el fotògraf, el barri de l’Erm, habitatge, quotidianitat, el futbol, retrats, famílies i celebracions. A més a més, la mostra comptarà amb un audiovisual on els participants al taller recorden el Manlleu dels anys 60 i 70 i la tasca del fotògraf.
L’exposició ha comptat amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional, i s’inaugurarà el dijous dia 20 de desembre a les vuit del vespre i es podrà veure fins al 28 d’abril de 2013, de dimarts a diumenge de 10h a 14h.