Inici  /  Noticies   /  7È DESVETLLEM LA MEMÒRIA DEL FONS FOTOGRÀFIC RAFAEL RUEDA

7È DESVETLLEM LA MEMÒRIA DEL FONS FOTOGRÀFIC RAFAEL RUEDA

El 23 de novembre de 2011 varem començar els tallers Desvetllem la Memòria del fons Fotogràfic Rafael Rueda. Aquests tallers han consistit en la documentació i catalogació de les fotografies que formen part del fons, prèviament digitalitzades des del Museu del Ter. D’aquesta manera, mitjançant la participació activa i voluntària de persones de Manlleu s’ha pogut descobrir noms, llocs, dates i esdeveniments que apareixen a les fotografies.

A partir del 8 de novembre de 15.30 a 17h al Casal Cívic Frederica Montseny comencem una nova edició del taller. Com en les edicions anteriors la metodologia serà la mateixa. Un cop per setmana, l’equip del Museu del Ter i els participants voluntaris es reuniran al Casal Cívic Frederica Montseny on visionaran a través d’un projector una per una les fotografies del fons, prèviament digitalitzades gràcies a en Joan Navarro, un dels voluntaris del Museu del Ter. Després d’un breu debat entre els participants apuntarem tota la informació que poguem extreure de la fotografia. A més a més de conservar el ric i extens patrimoni fotogràfic de Rafael Rueda, el taller serveix per treure a la llum el Manlleu dels anys seixanta, setanta i vuitanta. Manlleu era en aquell moment una societat industrial, com la d’altres localitats catalanes, que no es podia ni es pot entendre sense l’aportació dels nouvinguts que durant aquells anys van arribar de la resta de l’Estat. Es majoritàriament en aquest context que les imatges varen ser preses i que han ajudat a fer memòria del barri.

Desprès de 6 edicions s’han documentat 15.087 imatges fent 88 sessions i gràcies als 1531 assistents.

RAFAEL RUEDA
Rafael Rueda va néixer a Alcaudete (Jaén) l’any 1929. L’any 1952, seguint els passos d’un germà, i un cop acabat el servei militar, va arribar a Manlleu on es va acabar establint i on acabaria venint bona part de la seva família. En el viatge el va acompanyar una primera càmera fotogràfica rèflex molt senzilla que li havia costat “20 duros”. Va començar treballant de paleta fins que va trobar feina al torn del “Cordó” Conductors Elèctrics Roqué. Va establir-se al Barri de l’Erm on va viure i va tenir el seu primer estudi fotogràfic casolà. En Rafael va retratar la vida quotidiana dels seus veïns, les seves sortides al riu, a la piscina, les seves festes i celebracions i molt especialment, de forma indirecta, el nou barri. Com explica ell mateix, la seva clientela era principalment gent de classe treballadora i el 90% procedents de la immigració.