Inici  /  Noticies   /  ES PRESENTA AL MUSEU DEL TER EL LLIBRE “ARGELAGUES” DE LA PERIODISTA DE TV3, GEMMA RUIZ

El proper dimecres 8 de març a les 20h es farà al Museu del Ter la presentació del llibre Argelagues, el debut literari de la periodista Gemma Ruiz. La presentació comptarà amb la participació de Montse Ayats, Presidenta de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana. Setmana rere setmana al rànquing dels més venuts, la novel·la ja va per la sisena edició i ha estat 20 setmanes a les llistes dels més venuts, amb grans elogis per part de crítica i públic.

Després de set anys de documentació i recerca sobre les seves avantpassades, la periodista de Cultura de TV3 Gemma Ruiz n’ha fet una reconstrucció novel·lada, crítica i contemporània. El resultat és un retrat de la vida de tres dones de diverses generacions al llarg del segle XX, vingudes de Múrcia, i Castellterçol a Sabadell, de l’interior rural al Vallès de les fàbriques.

Una història que és la de les avantpassades de Gemma Ruiz, però que molts lectors podran reconèixer com a pròpies. Per l’esforç de tantes dones per adaptar-se als efectes de la revolució del tèxtil, per la duresa del pas de la vida a pagès a la vida industrial, per la guerra, la por, la invisibilitat i la submissió als homes. El context històric il·lumina una novel·la que l’autora dedica “a totes les dones a qui el pare, el germà, l’home, l’amo, l’església o la història han tapat la boca”. Argelagues és un relat èpic i emotiu sobre aquestes dones i també un homenatge que estava pendent.

A Argelagues, el lector se sorprendrà de trobar una escriptura que recupera el català més genuí, una llengua viva i múrria, en un registre ben diferent de les cròniques culturals de la seva autora. Argelagues fa parlar, en el seu propi català, aquelles dones que mai no han tingut veu.

El llibre de Gemma Ruiz comparteix amb el Museu del Ter l’objectiu de reivindicar el paper i la lluita de les dones com a part significativa de la nostra memòria col·lectiva, i especialment, el seu paper protagonista en la nostra història industrial. Al museu, la importància d’aquesta temàtica es reflecteix en diversos àmbits. En l’educatiu amb un taller per a alumnes de secundària “Una majoria invisible. Les dones a la fàbrica” on es reflexiona sobre les condicions laborals i de vida de les dones a les antigues fàbriques del Ter. El teatre ha estat un dels llenguatges utilitzats per parlar sobre la dona obrera. L’any passat es va poder veure al Museu del Ter l’espectacle teatral, Bates Blaves, a càrrec de la companyia CorCia Teatre. Bates Blaves convidava a reflexionar a l’espectador sobre el paper de la dona, oblidat i sovint menystingut. Però també aportava elements de reflexió sobre el present, ja que encara queda molt camí per recórrer en la lluita per la igualtat de gènere.

La presentació d’Argelagues es farà el dimecres 8 de març a les 20h al Museu del Ter i comptarà amb la presència de Gemma Ruiz, l’autora del llibre i de Montse Ayats, presidenta de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.