Inici  /  Noticies   /  EL MUSEU DEL TER CELEBRA EL DIA INTERNACIONAL DELS MUSEUS

EL MUSEU DEL TER CELEBRA EL DIA INTERNACIONAL DELS MUSEUS

El Dia Internacional dels Museus (DIM) se celebra anualment el 18 de maig. És un esdeveniment organitzat pel Comitè Internacional dels Museus (ICOM) des del 1977, que té com a objectiu conscienciar els ciutadans sobre el paper dels museus en el desenvolupament de les societats.

L’edició d’enguany està dedicada al tema Museus i històries punyents: Dir allò que no es pot explicar als museus, tot reconeixent el paper que juguen els museus com agents pacificadors de les relacions entre els diferents pobles del món. També posa de relleu com l’acceptació d’un passat incòmode i dolorós és el primer pas per imaginar un futur comú en el marc de la reconciliació.

Totes les activitats que ha preparat el Museu del Ter per celebrar el Dia Internacional dels Museus el dijous 18, el dissabte 20 i el diumenge 21 de maig seran gratuïtes. Aquests tres dies tots els visitants podran gaudir de jornades de portes obertes, de 10 a 14h amb demostracions del funcionament de la turbina Fontaine i els embarrats de la fàbrica. El diumenge 21, la jornada es complementa amb una visita teatralitzada l’Esperit del Ter, a les 11.30h on els visitants “viuran” en directe el passat d’una fàbrica de filatures.

A les jornades de portes obertes hem de sumar la visita a la col·lecció de ciències naturals del Museu del Ter (Sortides Naturalistes 2017) el dijous 18 a les 19h. Una de les col•leccions de ciències naturals més antigues de Catalunya gràcies a les cessions de col·leccions com la de l’antic Gabinet de ciències naturals del Seminari de Vic, amb peces que daten de mitjan segle XIX. El punt de trobada serà al Museu del Ter.

Dissabte 20 a les 10h celebrarem el Dia Mundial del peix viatger, activitat emmarcada dins el programa “Descobreix els sistemes naturals 2017” i el “Dia Europeu dels Parcs”. Es farà un taller per descobrir perquè migra la fauna en general i els peixos en concret.
Punt de trobada: restaurant “Moli de Bojons” (Ctra. Vic a Sant Hilari Sacalm, km.13,1. Sant Sadurní d’Osormort).

Un dels elements característiques del Dia Internacional dels Museus és la “joia del museu”, és a dir, aquella peça que el museu posa en relleu i que li serveix per explicar una part del seu discurs. Enguany el Museu del Ter ha escollit com a joia una Campana de les fàbriques de Gallifa a Les Masies de Voltregà. La irrupció de la indústria tèxtil va generar profundes transformacions, començant per una nova organització del treball que implicava la concentració d’un gran nombre de treballadors en un mateix espai, així com una estricta exigència respecte a la jornada laboral. Els horaris es van tornar “sagrats” i la campana primer, el corn després i la sirena més tard, es van convertir en els “altres campanars” de les poblacions industrials del Ter. Aqueta campana durant molts anys va marcar els torns de les fàbriques de Gallifa. Procedència: Donació de Joaquim Darnés (Col·lecció Museu del Ter). La joia d’enguany es podrà visitar aquests dies a l’exposició “Una història a l’intempèrie. Les fàbriques de Gallifa” a la sala d’exposicions temporals del Museu del Ter.

MANIFEST DELS MUSEUS D’OSONA PEL #DIM2017