Inici  /  Noticies   /  ELS TONIS DE MANLLEU: A CAVALL DE LA DEVOCIÓ I LA FESTA – EXPOSICIÓ TEMPORAL AL MUSEU DEL TER

L’exposició es composa d’una selecció de 150 fotografies sobre la Festa de Sant Antoni Abat a Manlleu, coneguda popularment com els “Tonis”. Totes aquestes imatges reflecteixen la història i la tradició festiva de l’Associació Sant Antoni Abat, un dels col·lectius més consolidats de Manlleu, que han preservat des del s.XIX una de les activitats més singulars d’aquesta festa, el Ball del Ciri.

Amb motiu de la preparació de l’exposició s’ha fet el taller de fotografia històrica “Desvetllem la memòria dels Tonis de Manlleu” que ha comptat amb la participació de destacats membres de l’entitat. Aquest taller ha permès recollir, identificar i documentar un seguit de fotografies que ha permès la creació d’un fons fotogràfic dels Tonis de Manlleu de més de 2000 imatges digitalitzades.

L’exposició es divideix en cinc àmbits: la devoció, com a mostra del gest de veneració dels Tonis vers el seu patró sant Antoni Abat; l’organització, com estructura social sorgida dels antics oficis de traginers i taverners passant pels tractants de bestiar i ramaders, fins arribar a l’actual associació; la celebració o festa que ha mantingut la seva estructura principal des de finals del segle XIX i que, sempre, ha estat a cavall de la devoció i la gresca; la tradició, en forma de Ball del Ciri com a veritable joia patrimonial de Manlleu; i el concurs fotogràfic que ha estat convocat des de 1978 per la secció de fotografia del Grup Excursionista Manlleu i, posteriorment, pel Grup Fotogràfic Manlleu.

S’exposaran també elements i peces pròpies dels Tonis, cedits per a l’ocasió, i que tenen la seva corresponent funció en els dies de la festa. Una d’elles és la imatge de sant Antoni Abat que presideix les celebracions religioses, tant la missa dels pabordes o de l’administració del sant com la coneguda del Gremi prèvia al Passant dels Tres Tombs. Hi haurà, també les tres banderes –de l’administració del sant i les dels banderers, gran i petit, així com un petit carro com a testimoni del vehicle estirat per cavalleries propi de l’origen i motiu de la celebració. També es podrà veure la indumentària de reminiscència tradicional del Ball del Ciri que, fa una quinzena d’anys, van ser utilitzats per un grup de joves dansaires.

Paral·lelament a la mostra a partir de mitjans de gener de 2015, sortirà publicat un llibre sobre els Tonis de Manlleu fruit de l’estudi de l’associació i de la festa elaborat per Joan Arimany i Juventeny. Aquest llibre formarà part de la col•lecció La turbina del Museu del Ter.

“Els Tonis de Manlleu: a cavall de la devoció i la festa” compta amb el suport de l’Associació de Sant Antoni Abat – Tonis de Manlleu, la Diputació de Barcelona i la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Es podrà veure al Museu del Ter, gratuïtament, a partir del 19 de desembre fins al 14 d’abril de 2015, de dimarts a diumenge i festius de 10h a 14h (tancat els dies 25 i 26 de desembre i 1 de gener).